St.Maarten
Beleef het avontuur met ons mee

Datum 25-07-2006
Locatie Vivero -Ribadeo.

V18 Juli 2006,  Viveiro - Ribadeo.

Vanmorgen om 8 uur hebben we onze opstappers uitgezwaaid.Wij weer reorganiseren aan boord, en om 10 uur
varen we uit naar Ribadeo zo'n 40 mijl verderop, Het is weer tegenwind, Noord-Oost, in de boeken schrijven ze
dat de westelijke winden hier overheersen, dit jaar mooi niet! Kruisen dus, helaas maar een paar uur dan valt
de wind weg. We moeten weer rekenen ,getijde hoog en laag water, want in Tia de Ribadeo liggen zandplaten
waar je met laagwater niet overheen kunt. Kunnen we weer vast een beetje wennen voor straks aan de Franse Kust,
daar hebben we weer veel te maken met stroom en en getijdehavens. Ribadeo is voor ons weer nieuw dus weer spannend,
want we kienen het natuurlijk zo uit dat we daar precies met laagwater zijn!! volgens de kaart is het ondiep en
de pilot geeft aan dat er een gedregd kanaaltje is!We moeten ook onder een enorme hoge brug door!!!
Als we de brug naderen komt er zandzuiger naar buiten, mazzel kunnen we precies zien of onze navigatie klopt,
zowaar we doen het goed!!! Om 16.00 uur leggen we aan in het haventje van Ribedeo. Maarten meldt zich bij de
havenmeester en ik spring onder de douche, ben er net onderuit, klop klop op de boot ik steek mijn
hoofd boven het luik, een vreemde man, Hollander al vijf jaar onderweg, komt een praatje maken, na een kwartier
dat hij op de steiger staat, nodig ik hem maar uit voor een glas wijn. Harm genaamd , verteld wat
hij allemaal beleefd heeft, zijn motivatie om gewoon te gaan leven aan boord, dat hij nu opweg is naar Nederland
omdat hij opa is geworden van een tweeling!! Hij vindt het leven aan boord ook goedkoop!! Na ruim een uur
stapt hij op!! Vreemde snuiter!!Wij gaan het stadje en de omgeving van Ribadeo verkennen, als wij over de steigers
lopen zien we Harm alweer op een ander schip aan de borrel , ja zo is het leven wel goedkoop aan boord!!
Ribadeo is weer een plaatje van een stad, en dan de kustlijn van de Ria, al die uitgesleten rotsen, prachtig!!
Tot laat in de avond lopen we te genieten!!!